Dişlerin düzeninde bozulmalar ve çapraşıklıklar, kapanma problemleri, çene kemiğinde meydana gelen sorunlar ortodontinin uzmanlık alanına girmektedir. Uzman hekim kullandığı aparey adı verilen malzemelerle bu sorunları çözmeye çalışır.   Ortodonti genellikle halk arasında diş teli tedavisi olarak bilinir. Teknolojinin gelişmesi ile birlikte kullanılan teller de görünmeyen yani Lingual Ortodonti ve belli olmayan şeffaflıktaki teller yani Clear Alinger olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Böylece hastanın kendine güvensizliği ve görsel açıdan da estetik olarak hoş olmayan görüntü önlenmiş olur.

Ortodonti tedavisinde kullanılan materyaller aşağıdaki gibi çeşitlilik gösterir:

1.SABİT ORTODONTİK BRAKETLER

Kalıcı dişlerin tamamlanmasından sonra yapılabilen bir uygulama olan sabit ortodontik braketler, porselenden ya da plastikten yapılmış olup diş üzerine yapıştırılarak kullanılır. Özellikle diş renginde olanlar estetik açıdan da kötü bir görüntü oluşturmamakta bu yönüyle de hem rahatsızlık vermemekte hem de hastalar tarafından tercih edilmektedir.

2.FONKSİYONEL/ORTOPEDİK APAREYLER

Genellikle ergenlikten önce çocuklara kullanılan bir yöntemdir. Hasta tarafından kolayca takılıp çıkarılabilen bu apareyler, alt ve üst çenedeki düzensizlikleri ve uyumsuzlukları tedavi etmektedir. Sabit ortodontik apareylerle kullanılır ve etkili bir yöntemdir.

3.İNVİSALİGN

Bazen daha kolay ve basit vakalarda braket takmak yerine şeffaf kalıplar da kullanılabilmektedir. Hastanın ölçüleri alınarak kişiye özel olarak tasarlanan bu kalıpları iki haftada bir değiştirmek suretiyle, günde 15-20 saat kadar takmanız gerekir. Her tedavide ortalama olarak 60 çift kalıp kullanılır ve bu kalıplar iki haftada bir değiştirilir. Yaklaşık 6-24 ay arasında değişen bir süreye sahip bu tedavi ile basit sorunlarınızdan kurtulabilmektesiniz.

ORTOGNATİK CERRAHİ

Çenelerin birbirlerine ve yüze göre uyumsuzluğu durumunda veya ortodontik tedavinin yetersiz kaldığı durumlarda ortognatik tedaviye başvurularak, bu bozuklukların düzeltilmesi sağlanabilir.

Ortodontik tedavi bazı durumlarda yetersiz kalabilir. Özellikle çenenin yüze olan uyumsuzluğu söz konusu olduğunda ortognatik cerrahi başarılı ve etkili sonuçlar almaktadır. Bazı sorunlar vardır ki, ortodontik tedaviye yanıt vermeyebilir veya bu tedavi yetersiz kalır. İşte bu durumlarda devreye ortognatik cerrahi yöntemi girer. Özellikle kazalardan veya yaralanmalardan sonra ortaya yüz ve çene ile ilgili problemler, uyumsuzluklar çıkabilmektedir. Bu durum hastanın psikolojisini de etkiler çünkü estetik açıdan da problem oluşturur.

ÇOCUKLARDA ORTODONTİK TEDAVİ

Çocuklarda 6-7 yaşlar süt dişlerin dökülüp kalıcı dişlerin sürülmeye başlandığı dönemdir. O nedenle ilk ortodontik muayenelerin bu süre zarfında yapılması gerekir. Bu muayeneler genellikle "koruyucu ve önleyici tedavi" amacını taşır. Yani çocukta oluşabilecek bozuklukların ve çürümeye meyilli olan dişlerin tespiti yapılmaktadır. Çünkü erken teşhis edilen vakalar elbette daha kısa ve etkili bir şekilde tedavi edilebilir. Yapılan muayenenin ardından diş hekimi eğer gerekli görürse ortodontik tedaviye başlayabilir. Çocuğun ağzında süt dişler dökülmeden de ortodontik tedavi yapılabilir. 6 ayda bir yapılan kontrollerle çocuğunuzun dişlerinde ve çene yapısında herhangi bir bozukluğun olup olmadığı belirlenebilir.

YETİŞKİNLERDE ORTODONTİK TEDAVİ

Çocukluk döneminde teşhis edilemeyen ve geç kalınmış vakalarda veya 20'lik dişlerin çıkıp dişlerde çapraşıklık adını verdiğimiz bozuklukların olduğu durumlarda hem estetik görüntüyü düzeltmek hem de kişide oluşan sorunları çözmek amacıyla ortodonti müdahaleleri yapılmaktadır. Bu tarz problemler yeme bozukluğundan, çiğneme zorluğuna kadar birçok soruna yol açar.

Gelişen teknoloji ile birlikte artık milimetrik boyutlarda ve estetik görüntüyü bozmayan diş renginde çeşitli braketler uygulanabilmektedir Tedavinin süresini hastanın dişlerindeki bozukluğun seviyesi, çapraşıklığın durumu etkilemektedir.

Yine sadece dişlerde olmayan üst ve alt çenede bulunan problemlerde ortodonti tek başına yeterli olamayacağından çeşitli cerrahi müdahalelere de gerek duyulabilir.

Bu tedavi esnasında dişlerin ve ağzın bakımını aksatmamak ve tellere zarar verebilecek braketlerin arasına girebilecek kabuklu yemişlerden, sert cisimlerden ve kola gibi asitli içeceklerden sakınmak gerekmektedir.